Do podstawowych zadań samodzielnego stanowiska ds. organizacji i zarządzania placówkami oświatowymi należy:
1. W zakresie spraw ogólnych:
1) podejmowanie działań w zakresie poprawy funkcjonowania placówek oświatowych;
2) przeprowadzanie na polecenie burmistrza kontroli doraźnych w placówkach oświatowych;
3) prowadzenie zbioru kopii protokołów kontroli przeprowadzanych w placówkach oświatowych;
4) wykonywanie na zlecenie burmistrza pozostałych zadań kontrolnych;
5) współpraca w zakresie czynności kontrolnych z Referatem Finansów i Budżetu;
6) nadzór i koordynacja nad wymianą i wypoczynkiem dzieci i młodzieży.
2. W zakresie nadzoru i organizacji pracy placówek oświatowych:
1) nadzór nad organizacją kształcenia w szkołach publicznych i niepublicznych;
2) nadzór nad działalnością placówek oświatowych i informowanie burmistrza o ich funkcjonowaniu;
3) kontrola prawidłowości i zgodności organizacji pracy placówek oświatowych
z zatwierdzonym rocznym arkuszem organizacyjnym, opiniowanie arkuszy organizacyjnych i aneksów do arkuszy;
4) prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli;
5) przechowywanie dokumentacji związanej z innowacjami pedagogicznymi;
6) organizacja narad z dyrektorami szkół;
7) sporządzanie rocznego harmonogramu konkursów szkolnych i gminnych, przechowywanie dokumentacji dotyczącej wyników sprawdzianów i egzaminów oraz olimpiad;
8) opracowywanie regulaminów wynagradzania nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi szkół;
9) we współpracy z Referatem Finansów i Budżetu sprawowanie nadzoru nad finansowaniem szkół oraz analizowanie prawidłowości projektów planów finansowych placówek oświatowych;
10) kontrola polityki kadrowej prowadzonej przez dyrektorów szkół.
Do podstawowych zadań samodzielnego stanowiska ds. zarządzania kryzysowego należy:
1. W zakresie zarządzania kryzysowego:
1) koordynowanie prac w zakresie planowania operacyjnego;
2) opracowanie dokumentacji planistycznej stanowiska kierowania burmistrza;
3) opracowanie dokumentacji „stałego dyżuru” Urzędu;
4) planowanie i wykonywanie zadań z zakresu systemu reagowania w następujących etapach:
a) zapobieganie klęskom i zdarzeniom,
b) przygotowanie zespołów do akcji,
c) reagowanie podczas wydarzeń;
5) realizacja zadań obrony cywilnej, koordynowanie przedsięwzięć obrony cywilnej na terenie gminy;
6) realizacja zadań w zakresie planowania i koordynowania przedsięwzięć dotyczących ochrony ludności;
7) szkolenie i przygotowywanie formacji obrony cywilnej do prowadzenia działań ratowniczych na terenie gminy;
8) planowanie i zaopatrywanie formacji obrony cywilnej w sprzęt i środki techniczne niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych;
9) współpraca z jednostkami organizacyjnymi oraz służbami, inspekcjami i strażami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i porządek publiczny w gminie;
10) koordynowanie pracą gminnego zespołu reagowania w przypadkach klęsk żywiołowych na terenie gminy;
11) prowadzenie zadań w zakresie świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby obronności kraju;
12) współpraca z jednostkami organizacyjnymi oraz służbami, inspekcjami i strażami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i porządek publiczny w gminie;
13) prowadzenie szkoleń gminnego zespołu reagowania oraz pracowników Urzędu w zakresie spraw obronnych i obrony cywilnej;
14) sprawowanie nadzoru nad wykorzystaniem środków finansowych przekazywanych
przez burmistrza w zakresie spraw obronnych;
15) współpraca z:
a) Pełnomocnikiem Starosty ds. Zarządzania Kryzysowego,
b) Dyrektorem Zespołu Opieki Zdrowotnej w Bornem Sulinowie,
c) Komendantem Komisariatu Policji w Bornem Sulinowie,
d) Powiatowym Komendantem Państwowej Straży Pożarnej,
e) Komendantem Straży Miejskiej,
f) Wojskowym Komendantem Uzupełnień w Szczecinku.
g) Dyrektorem Przedsiębiorstwa Wodociągów i i Kanalizacji Sp. z o. o. w Szczecinku;
16) organizowanie działania systemu ostrzegania i alarmowania ludności w sytuacjach kryzysowych;
17) realizacja zadań obrony cywilnej, kierowanie i koordynowanie przedsięwzięć obrony cywilnej realizacja zadań w zakresie planowania i koordynowania przedsięwzięć dotyczących ochrony ludności;
18) nadzorowanie realizacji zadań przez zakłady pracy zlokalizowane na terenie gminy; analiza zdarzeń i sytuacji pod kątem możliwości występowania zagrożeń;
19) planowanie i zaopatrywanie formacji obrony cywilnej w sprzęt i środki techniczne niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych;
20) tworzenie, szkolenie i przygotowywanie formacji obrony cywilnej do prowadzenia działań ratowniczych na terenie gminy;
21) przygotowywanie dokumentacji ewakuacji ludności i dobytku z terenów zagrożonych;
22) przygotowywani dokumentacji budowli ochronnych i urządzeń specjalnych;
23) planowanie i realizowanie środków finansowych na zadania obronne ludności.
2. W zakresie ochrony informacji niejawnych:
1) zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne;
2) organizacyjne i techniczne zapewnienie ochrony informacji niejawnych oraz nadzorowanie jego realizacji;
3) opracowanie wytwarzania, przetwarzania, ewidencji i obiegu oraz zabezpieczenia dokumentów zawierających wiadomości stanowiące tajemnicę służbową opatrzone klauzulą "Poufne" i "Zastrzeżone";
4) prowadzenie rejestru wykonanych dokumentów niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;
5) prowadzenie dziennika korespondencji niejawnej o klauzuli „zastrzeżone”;
6) opracowanie i aktualizacja planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego;
7) szkolenie pracowników w zakresie informacji niejawnych oraz wydawanie zaświadczeń potwierdzających przeszkolenie;
8) zapewnienie ochrony informacji niejawnych;
9) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów, opracowywanie planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego;
10) podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych;
11) prowadzenie dokumentacji w zakresie ochrony informacji niejawnych, kontrola przestrzegania przepisów ochronie informacji niejawnych;
12) kontrola przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
13) opracowanie i wdrożenie programu szkolenia pracowników Urzędu w zakresie zabezpieczania i ochrony danych przetwarzanych w Urzędzie;
14) nadzór nad pracą Kancelarii Tajnej;
15) prowadzenie następujących ewidencji:
a) zbioru danych osobowych występujących w Urzędzie,
b) osób zatrudnionych przy przetwarzaniu danych osobowych,
c) osób posiadających dostęp do informacji niejawnych,
16) przygotowanie dokumentów zgłoszenia zbiorów danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, w tym również zgłoszeń zmian wprowadzonych w zbiorach danych do rejestracji;
17) opracowanie i wdrożenie programu szkolenie pracowników Urzędu w zakresie zabezpieczenia i ochrony danych przetwarzanych w Urzędzie.
3. W zakresie spraw wojskowych:
1) planowanie i nakładanie świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz obronności;
2) opracowywanie i aktualizacja planów osiągania gotowości obronnej czasu "P" i "W" na terenie gminy;
3) opracowanie dokumentacji planistycznej "Akcji Kurierskiej" i Stanowiska Kierowania Urzędu;
4) doręczanie kart powołania na ćwiczenia wojskowe oraz do czynnej służby wojskowej w czasie wojny we współpracy z Referatem Organizacyjnym.
4. W zakresie bhp i p.poż:
1) prowadzenie dokumentacji bhp i p.poż;
2) przeprowadzanie i podejmowanie działań na rzecz ochrony życia mieszkańców gminy, ochrony mienia oraz zapewnienia ładu i porządku publicznego, z zakresu bhp i p.poż;
3) sporządzanie analiz z zakresu przestrzegania przepisów bhp i p.poż;
4) nadzór nad działalnością szkół w zakresie przestrzegania zasad bhp;
5) dokumentowanie ryzyka zawodowego;
6) bieżące informowanie burmistrza o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
7) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzeganie zasad i przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów ochrony przeciwpożarowej;
8) udział w opracowaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, instrukcji przeciwpożarowych;
9) udział w dochodzeniach powypadkowych oraz w opracowaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy oraz zachorowań na choroby zawodowe i kontrola realizacji tych wniosków oraz prowadzenie rejestrów;
10) współpraca z organami Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej
oraz laboratoriami środowiskowymi w zakresie organizowania systematycznych badań i pomiarów czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia oraz sposobów ochrony pracowników;
11) współdziałanie z właściwymi organami ochrony przeciwpożarowej i zapewnienie dopełnienia obowiązków gminy w zakresie tej ochrony;
12) utrzymywanie stałych kontaktów z jednostkami ochotniczej straży pożarnej i wykonywanie wobec nich ustawowych obowiązków gminy;
13) sprawowanie nadzoru nad wykorzystaniem środków finansowych przekazywanych przez burmistrza w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
14) prowadzenie szkoleń pracowników Urzędu w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
15) kontrolowanie zabezpieczeń budynku Urzędu w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
5. W pozostałym zakresie:
1) zapewnienie bezpieczeństwa informacji w systemie informatycznym Urzędu i pełnienie w tym zakresie funkcji administratora bezpieczeństwa informacji;
2) obsługa i monitorowanie systemu alarmowego i p.poż. w budynku Urzędu.
6. Samodzielne stanowisko ds. zarządzania kryzysowego realizuje również zadania w zakresie:
1) pełnomocnika burmistrza ds. ochrony informacji niejawnych;
2) administratora bezpieczeństwa informacji;
3) inspektora bezpieczeństwa i higieny pracy.
Do podstawowych zadań Radcy Prawnego należy:
1) występowanie w charakterze pełnomocnika w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi;
2) opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych (uchwał, zarządzeń);
3) udzielanie opinii, porad prawnych i konsultacji prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
4) przygotowywanie wzorów upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez burmistrza;
5) udział w sesjach rady miejskiej;
6) informowanie burmistrza i kierowników komórek organizacyjnych Urzędu o uchybieniach stwierdzonych w ich działalności w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień;
7) udział w sporządzaniu oraz opiniowanie pod względem prawnym projektów umów, porozumień i aktów prawnych o charakterze ogólnym, wzorów aktów prawnych o charakterze indywidualnym, których stroną jest Urząd oraz projektów uchwał rady miejskiej;
8) prowadzenie zbioru obowiązujących aktów prawnych, podręcznej biblioteki prawniczej, podręcznych akt procesowych oraz rejestrów spraw procesowych oraz wydanych opinii prawnych;
9) opiniowanie i parafowanie spraw Urzędu wymagających opinii bądź oceny formalno-prawnej, w szczególności:
a) spraw indywidualnych skomplikowanych pod względem prawnym,
b) umów na roboty i usługi, zawarte umowy wieloletnie, długoterminowe lub nietypowe albo dotyczące przedmiotu o znacznej wartości,
c) odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,
d) spraw związanych z postępowaniem przed organami orzekającymi,
e) zawarcia ugody w sprawach majątkowych,
f) umorzenia wierzytelności,
10) opiniowanie wniosków o rozwiązanie z pracownikiem stosunku pracy bez wypowiedzenia;
11) zawiadomienia organu powołanego do ścigania przestępstw o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu;